MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA MELALUI ALAT PERAGA MONTESSORI PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SD ASSISI MEDAN

Patri Janson Silaban, Ester J Simarmata

Abstract


The purpose of this study is to increase student motivation through montessori teaching aids, improve students 'mathematical understanding skills through montessori teaching aids on basic competencies in calculating integer numbers, knowing students' responses to montessori teaching aids on basic competencies in calculating integers, and knowing the effectiveness of learning through montessori props. The students 'mathematical understanding ability in learning the Montessori teaching aids on the computational operations of calculating a mixture of integers with class averages for students' mathematical understanding abilities increased from 63.00% in cycle I to 78.25% in cycle II. Thus, learning Montessori teaching aids can improve the ability of mathematical understanding of fourth grade students of SD ASISI Medan. Thus, learning montessori teaching aids can improve students' motivation in grade IV SD Asisi Medan on the competence of arithmetic mixed integer operations.


References


Anderson, L. W & Khatwrohl. (2001). A. Taksonomi untuk Belajar, Mengajar, dan Menilai: Pengembalian Taksonomi untuk Tujuan Pendidikan: Edisi Lengkap, New York: Longman.

Dewi, Rosmala. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Medan: Pascasarjana Unimed.

Miyarso, E. (2012). Pengembangan Alat Peraga Timbangan Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Hitung Bagi Siswa SD. Skripsi. Tidak diterjemahkan. Yogyakarta: UNY.

Montessori, M. (2002). Metode Montessori. New York: Buku Schocken.

Pratiwi, E. (2013). Pengembangan Alat Peraga Montessori Untuk Keterampilan Berhitung Matematika Kelas IV SDN Taman 1 Yogyakarta. Skripsi. Tidak diterjemahkan. Yogyakarta: USD Yogyakarta.

Rathunde, K. (2003). Perbandingan Montessori Dan Tradisional Menengah Sekolah: Motivasi, Kualitas Pengalaman, dan Konteks Sosial. NAMTA

Sagala, Syaiful. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. (2009). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sardiman, Arif S. (2008). Media Pendidikan. Jakarta: Grapindo Persada.

Slameto. (2004). Belajar dan Faktor- faktor yang Mepengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudijono, Anas. (2008). Pengantar Evaluasi pendidikan. Jakarta: Grapindo Persada.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau
Website : http://pgsd.fkip.unri.ac.id/ | e-mail : pgsd.fkip@unri.ac.id