MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK SEBAGAI SARANA LITERASI INFORMASI DALAM PENDIDIKAN MITIGASI BENCANA DI SEKOLAH DASAR

Eddy Noviana, Munjiatun Munjiatun, Nofrico Afendi

Abstract


Disaster mitigation is a response to disasters. Disaster response is the need to be studied, respond to and carry out activities or activities before a disaster occurs, a disaster occurs and after a disaster occurs. To achieve the disaster mitigation capabilities of students, information literacy capabilities regarding disaster mitigation are needed. Information on disaster mitigation literacy can be done through learning. Learning Media about mitigation can be carried out in an attractive, effective and efficient manner. One interesting learning media for students at the elementary school level is comic learning media. Development of comic learning media about learning planning mitigation specifically designed for learning outcomes that are compiled and developed in order to support students for disaster response.


Full Text:

PDF (INDONESIA)

References


American Library Association (ALA). 1989. Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Diakses tanggal 15 Januari 2019. [http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/publications/whitepapers/presidential.cf m].

Danaswari, R. W, Kartimi, Roviati, E. (2013) . Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 9 Cirebon pada Pokok Bahasan Ekosistem. Jurnal Scientiae Educatia, 2 (2).

Hasugian. 2009. Dasar-dasar Ilmu Perpustakaan dan Informasi. Medan: USU Press.

Jailani, I. (2015). Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V, Yogyakarta: Jurnal Prima Edukasia Vol. 3 No. 1.

Naziyah, N. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Pada Materi Jurnal Penyesuaian perusahaan Jasa Di Kelas XI Perbankan SMK Assa’adah Bungah Gresik. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK) Volume 3 (2). (Online). Http://Www.Scribd.Com/Doc/273118085/Pengembangan-Lembar-Kerja-Siswa-Pada-Materi-Jurnal-Penyesuaian-Perusahaan-Jasa-Di-Kelas-Xi-Perbankan-Smk-Assa-Adah-Bungah-Gresik#Scribd. (Diakses 17 Desember 2017)

Purwantoro, S. (2011). Kapan Pembelajaran Mitigasi Bencana akan dilaksanakan?. Prosiding Semiloka Nasional “Urgensi Pendidikan Mitigasi Bencana” Fakultas Ilmu Sosial dan Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta, 11-12 Mei 2011. Halaman 1-14.

Reitz, J. M. (2004). Information literacy. In Dictionary and Information Science. Westport, CT: Library Unlimited.

Sadiman, A., Haryono, A., dan Rahardjito, R. (2006). Media Pendidikan. Jakarta: Puteskom dan Raja Grfindo Persada.

Saputri, A., dkk. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Komik Kartun Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa SMA Negeri 2, Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika Universitas Pasir Pengaraian, halaman 5.

Shapiro, J. J., & Hughes, S. K. (1996). Information Literacy as a Liberal Art: Enlightenment Proposals for a New Curriculum. Educom Review, 31. http://net.educause.edu/apps/er/review/reviewArticles/31231.html

Soeharto, H. B. R. (2015). Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Tematik-Integratif Kelas IV SD, Jurnal Edukasia Vol.3 No.1.

Sudjana, N., Rivai, A. (2013). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono, S., (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung.

Thiagarajan, et all. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Expectional Children. Minneapolis, Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota

Trianto, I., B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Ulva, R. K., Hidayah, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran. Jurnal Terampil Pendidikan dan Pembelajaran Dasar Vol. 4 No. 1 , p-ISSN 2355-1925 e-ISSN 2580-8915 Juni 2017), halaman 38.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 24 tahun 2007 tentang Penanggulangan Bencana.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau
Website : http://pgsd.fkip.unri.ac.id/ | e-mail : pgsd.fkip@unri.ac.id